Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Lärande för ett mångsidigt användande av skogen: synergier och målkonflikter i en tid av socio-ekologisk förändring

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f ekonomi teknik & samhälle
Bidrag från Vinnova 5 246 179 kronor
Projektets löptid maj 2022 - september 2025
Status Pågående

Syfte och mål

LEARNFORCLIMATE utforskar hur ett mångsidigt användande av skogen kan bidra till de globala hållbarhetsmålen (SDGs) i en tid av snabb socio-ekologisk förändring. Syftet är att främja lärande för att uppnå fler skogliga mål samtidigt som klimatförändringen bromsas och klimatrelaterad stress och störning i ekosystemen hanteras.

Förväntade effekter och resultat

LEARNFORCLIMATE genererar ny vetenskaplig kunskap, stimulerar policylärande, och utvecklar nya skogsskötselmodeller. Projektet undersöker samband mellan ekologisk störning och stress, policy, aktörers agerande, samt skogens långsiktiga förmåga att tillhandahålla ekosystemtjänster. Det identifierar faktorer som kan främja, eller förhindra, lärande och måluppfyllelse; utvecklar metoder för ett mer effektivt lärande på olika nivåer; samt tar fram beslutstöd och rekommendationer om hur skogen ska användas för att bidra till de globala hållbarhetsmålen (SDGs).

Planerat upplägg och genomförande

LEARNFORCLIMATE använder en jämförande fallstudiedesign för att undersöka policy- och skogsskötselrelaterat lärande i fyra Europeiska länder: Sverige, Tyskland, Slovenien och Polen. Transdisciplinära forskargrupper utforskar sambanden mellan ekologisk störning och stress, policyförändringar, aktörers skogsskötsel och agerande, samt skogens långsiktiga förmåga att tillhandahålla ekosystemtjänster. I projektet används olika metoder, bla. litteraturstudier, dokumentanalys, intervjuer och fokusgrupper, enkätstudier samt skoglig landskapsmodellering.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 maj 2024

Diarienummer 2021-05010