Kundinvolvering vid prissättning av digitala erbjudanden
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f maskinkonstruktion |
Bidrag från Vinnova | 1 947 489 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Leda och organisera för digital transformation |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade i att utveckla innovativa metoder och arbetssätt för hur kunder kan involveras i prissättningsprocessen för nya digitala erbjudanden. Resultaten har bidragit till en ökad förmåga i involverade företag att leda och organisera digital transformation. Syftet har uppfyllts och i projektet har metoder för kundinvolvering utvecklats med behovsägarna utifrån deras kontext och intermediär har utvecklat sina tjänster därmed kommer också resultaten att spridas till fler företag.
Långsiktiga effekter som förväntas
Långsiktiga effekter av projektets resultat bidrar till industrins pågående tjänstefiering och digitalisering eftersom innovativa affärsmodeller där är en förutsättning. Förståelse av värde och prissättning kommer även fortsättningsvis att utgöra en utmanande del i dessa affärsmodeller. Det är tydligt inte minst när det gäller AI-baserade tjänster som förväntas öka i antal. Samma sak med nya tjänster kopplat till transitionen till cirkulär ekonomi.
Upplägg och genomförande
I projektet har medverkande företag utvecklat nya digitala erbjudanden och metoder för testa kundvärde och pris. Tester har genomförts med kunder och nya arbetssätt har analyserats. I projektet har också en serie interaktiva workshops för att utbyta erfarenheter, kommunicera och diskutera projektets resultat samt för att skapa förändringsberedskap i företagen genomförts. En intermediär har också medverkat i utveckling och genomförande av tester.