Jämlikhetens syntax, ett verktyg för att uttrycka och implementera jämlikhet och inkludering
| Diarienummer | |
| Koordinator | Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f designvetenskaper |
| Bidrag från Vinnova | 4 998 000 kronor |
| Projektets löptid | november 2021 - oktober 2025 |
| Status | Pågående |
| Utlysning | Social hållbarhet |
| Ansökningsomgång | Social hållbarhet i den fysiska miljön |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet utvecklade metoder för att planera och bygga miljöer för alla. Forskare och kommunmedarbetare arbetade tillsammans med att identifiera och testa lösningar för jämlikhet i byggd miljö. Huvudresultatet är YouTube-utbildningen "Att planera och bygga nonkluderande" med åtta filmer om gestaltningsprinciper, stödjande kvalitéer och hindrande tankefigurer. Projektet genererade över 30 vetenskapliga publikationer och avslutades med en slutkonferens i Göteborg i oktober 2025.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas skapa bestående förändring genom att kommuner får kunskap om och stöd i att implementera nonkluderande gestaltningsprinciper i sin planering. YouTube-utbildningen blir en permanent resurs för utbildning av planerare och beslutsfattare. De vetenskapliga publikationerna bidrar till kunskapsbasen inom fältet. Sammantaget förväntas projektet leda till byggda miljöer som bättre möter mänsklig variation och inte bygger på ”vi och dem”-tänkande.
Upplägg och genomförande
Projektet byggde på ett lyckat upplägg med en gemensam workshopserie med forskare och kommunrepresentanter, projektets ”hjärtslag”. Genom stadsvandringar, designworkshopar, med mera, identifierades och testades mönster och lösningar för jämlikhet i byggd miljö. Deltagarantalet varierade från sex till ett fyrtiotal personer. Projektet följde den ursprungliga tidsplanen, resultaten bearbetades och publicerades vetenskapligt och omvandlades till praktiska verktyg utifrån kommunernas behov.