Interaktiv utbildningssamverkan mellan arbetsliv och akademi - exemplet HR-mastern
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Linköpings universitet Inst f beteendevet & lärande IBL |
Bidrag från Vinnova | 1 914 660 kronor |
Projektets löptid | januari 2022 - juni 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utbildningssamverkan |
Ansökningsomgång | Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande - modell- och metodutveckling 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet har varit att utveckla och i skarpt läge testa en ny modell för utbildningssamverkan för att bidra till en hållbar kompetensförsörjning av välutbildad arbetskraft på den svenska arbetsmarknaden. Projektet har nått det övergripande målet och utvecklat en forskningsbaserad, innovativ och interaktiv modell för utbildningssamverkan mellan arbetsliv och akademi. Målen att denna samverkansmodell ska bidra till ömsesidig kunskapsutveckling och lärande till gagn för studenter, arbetsgivare, utbildningsprogram samt lokala arbetsmarknadsregioner har också uppnåtts.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat i att den forskningsbaserade, innovativa och interaktiva modell för utbildningssamverkan som utvecklats och testats kan spridas och användas av utbildningsprogram på avancerad nivå inom utbildningsområdet HJST, men vi utesluter inte att den även kan nyttiggöras betydligt bredare än så. Modellen möjliggör en bred samverkan mellan akademin och organisationer från olika branscher/sektorer och kan bidra till en hållbar kompetensförsörjning av välutbildad arbetskraft.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts interaktivt och i nära samverkan mellan sex framträdande arbetsgivare från olika branscher/sektorer i Östergötland samt Masterprogrammet i Human Resources, Linköpings universitet. Genomförandet omfattade elva arbetspaket och sammanfattas i fyra steg: Steg 1: Utveckla strukturer och processer för samverkan Steg 2: Pilottest av samverkan i skarpt läge Steg 3: Summativ utvärdering av erfarenheterna från steg 1 och 2 Steg 4: Spridning och nyttiggörande baserat på erfarenheterna i steg 1-3