Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Integrerat lärande i digitala spetsteknologier fas ett

Diarienummer
Koordinator Saab AB
Bidrag från Vinnova 10 548 900 kronor
Projektets löptid september 2021 - oktober 2023
Status Avslutat
Utlysning Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med det första Integrated Learning-projektet var att utveckla en ny modell för kontinuerligt och integrerat lärande, med målet att säkerställa att spetskunskap som innehas av avancerade experter lätt kan delas. Projektets huvudsakliga resultat är att föra samman stora svenska intressenter för ett framtida systematiskt tillvägagångssätt för att utveckla ett ramverk och en svensk modell för kontinuerligt lärande. Detta har uppfyllts, sedan Integrated Learning model har levererats, och nya företag och universitet har gått med i utvecklingen av Expert Learning Lab.

Långsiktiga effekter som förväntas

Den främsta affärsmöjligheten med projektresultatet är att den integrerade lärandemodellen kan implementeras för att skapa och dela kunskap inom och från avancerade digitaliseringsprojekt. Användningen av Integrated Learning Playbook ger praktiska riktlinjer för hur man gör det. Playbook har färdigställts och testats i ett riktigt projekt och används även i utvecklingen av läranderesor inom uppföljningsprojektet.

Upplägg och genomförande

Resultatets uppnåddes genom tre betydelsefulla beståndsdelar. - Djupintervjuer och analyser gjordes av lyckade interna kompetensprojekt där man samlade framgångsfaktorer. - En enhetlig expertenkät om lärande och kompetens skickades ut till ett stort antal experter på resp företag. Svaren användes för att skapa underlag för lösningen. - S k "white papers" kring relaterade ämnen, samlade in. Projektets parter stöttades av en extern projektledarresurs. Utvecklingsarbetet genomfördes i sprintar enligt Scrum-metoden. Demos och retrospectives var viktiga hållpunkter.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 december 2023

Diarienummer 2021-03255