Integrerad Elektrisk Fjärrlastbil och Laddsystemsutveckling - En genomförbarhetsstudie
Diarienummer | |
Koordinator | Lindholmen Science Park AB - CLOSER |
Bidrag från Vinnova | 1 420 426 kronor |
Projektets löptid | november 2020 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | FFI - Styrelse initierade projekt och återbetalningar från gamla program |
Slutrapport | 2020-04812eng.pdf(pdf, 1234 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med studien var att undersöka förutsättningarna för en systemdemonstration i ett huvudprojekt där 40-tons batterielektriska lastbilar körs i verkliga, långväga logistikflöden med körcykler enligt: 4,5 h körning, 45 min laddning i samband med förarvila, och ytterligare 4,5 h körning. Vidare var syftet att göra en analys av forskningsläget för att kunna adressera väsentliga forskningsområden i ett kommande projekt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genomförbarhetsstudien har fastställt målet att köra 40-tons lastbilar i långväga logistikflöden som kräver 4,5 h körning, följt av förarvila i 45 min under vilken fordonet laddas för att sedan kunna köra ytterligare 4,5 h. I studien lyckades parterna samla ett konsortium av företag som är intresserade av att bidra till en demonstration av interregionala, elektrifierade, långväga logistikflöden med fältprovsfordon med batterikapacitet att köra i 4,5 h och ladda med MCS. Den initiala demonstrationen är planerad att starta i 2023/2024, förutsatt att projektet kan finansieras.
Upplägg och genomförande
I separata, vertikala, arbetspaket har Scania och Volvo beskrivit och analyserat innovativa koncept och tjänster som behövs ombord på fordonet såväl som i den stödjande laddinfrastrukturen. I horisontella arbetspaket har projektparterna gemensamt, genom workshops och möten, definierat väsentliga forsknings- och utvecklingsfrågor samt byggt en struktur för en systemdemonstration med elektriska lastbilar i verkliga, långväga logistikflöden. Lindholmen Science Park har koordinerat studien.