Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Integrerad Elektrisk Fjärrlastbil och Laddsystemsutveckling - En genomförbarhetsstudie

Diarienummer
Koordinator Lindholmen Science Park AB - CLOSER
Bidrag från Vinnova 1 420 426 kronor
Projektets löptid november 2020 - maj 2021
Status Avslutat
Utlysning FFI - Styrelse initierade projekt och återbetalningar från gamla program
Slutrapport 2020-04812eng.pdf(pdf, 1234 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med studien var att undersöka förutsättningarna för en systemdemonstration i ett huvudprojekt där 40-tons batterielektriska lastbilar körs i verkliga, långväga logistikflöden med körcykler enligt: 4,5 h körning, 45 min laddning i samband med förarvila, och ytterligare 4,5 h körning. Vidare var syftet att göra en analys av forskningsläget för att kunna adressera väsentliga forskningsområden i ett kommande projekt.

Långsiktiga effekter som förväntas

Genomförbarhetsstudien har fastställt målet att köra 40-tons lastbilar i långväga logistikflöden som kräver 4,5 h körning, följt av förarvila i 45 min under vilken fordonet laddas för att sedan kunna köra ytterligare 4,5 h. I studien lyckades parterna samla ett konsortium av företag som är intresserade av att bidra till en demonstration av interregionala, elektrifierade, långväga logistikflöden med fältprovsfordon med batterikapacitet att köra i 4,5 h och ladda med MCS. Den initiala demonstrationen är planerad att starta i 2023/2024, förutsatt att projektet kan finansieras.

Upplägg och genomförande

I separata, vertikala, arbetspaket har Scania och Volvo beskrivit och analyserat innovativa koncept och tjänster som behövs ombord på fordonet såväl som i den stödjande laddinfrastrukturen. I horisontella arbetspaket har projektparterna gemensamt, genom workshops och möten, definierat väsentliga forsknings- och utvecklingsfrågor samt byggt en struktur för en systemdemonstration med elektriska lastbilar i verkliga, långväga logistikflöden. Lindholmen Science Park har koordinerat studien.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 30 december 2021

Diarienummer 2020-04812