Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Innovativ gatuladdning

Diarienummer
Koordinator Kuikka & Company AB
Bidrag från Vinnova 400 000 kronor
Projektets löptid november 2022 - december 2024
Status Avslutat
Utlysning Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar

Viktiga resultat som projektet gav

Målet var en demonstrator i en verklig gatumiljö för att utvärdera kostnader, genomförandetid, inverkan på gatumiljön, acceptans hos inblandade aktörer och utsläpp av CO2. Den verkliga gatumiljön fick ersättas med en labbmiljö av olika orsaker. Utsläppen av CO2 har bedömts. Resultatet är att lösningen lämpar sig bäst för en gradvis, flexibel utbyggnad. Elsäkerheten har bedömts. Resultatet är att gällande regler och standarder uppfylls. Resultaten gör en kommersialisering intressant.

Långsiktiga effekter som förväntas

Vi bedömer att projektet kommer att ge följande långsiktiga effekter när lösningen kommersialiseras: + minskade kostnader och tidsåtgång under etableringen vilket förbättrar lönsamheten för investerare vilket kan innebära lägre kostnader för elfordonsförare + snabbare och flexiblare övergång till fossilfria fordon och därmed lägre CO2-utsläpp och förbättrad luftkvalitet + förenklad utbyggnad och underhåll i och med att elen är lätt tillgänglig + enkelt anpassning vid nya och framtida behov

Upplägg och genomförande

Det övergripande målet för projektet var en demonstrator i en verklig gatumiljö. Utifrån detta upprättades en detaljerad aktivitetsplan. Framtagning av en prototyp, förserie och dokumentation gick enligt plan. Däremot visade det sig svårt och tidskrävande att hitta en plats och en partner för el. Projektet fick flyttas till en ny plats. Trots goda intentioner och samarbete var det svårt att hitta en plats. Slutligen valde projektet att göra en förenklad installation i en labb-miljö.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 januari 2025

Diarienummer 2022-03169