Innovationssystemet för ett sjukhus - att förstå möjligheter och hinder för innovation i sjukhusvård
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Skövde - Institutionen för handel och företagande |
Bidrag från Vinnova | 1 991 705 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - mars 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsledning och organisering – forskning för ökad innovationsförmåga |
Ansökningsomgång | Innovationsledning och organisering - forskning för ökad innovationsförmåga, 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte och mål med projektet var att beskriva innovationssystemet för ett sjukhus genom att kartlägga behov, möjligheter och hinder för innovation hos interna/externa aktörer samt deras relationer. Genom att studera fyra fall av framgångsrikt innovationsarbete på ett sjukhus har vi identifierat vilka behov de agerat på, vilka möjligheter och hinder de har upplevt. Vi har även identifierat vilka interna/externa aktörer/kompetenser som varit centrala. Det har möjliggjort en beskrivning av innovationssystemet för ett sjukhus och hur det kan mobiliseras av behov och möjligheter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Forskningsmässigt har projektet resulterat i tre manuskript till vetenskapliga tidskrifter som för närvarande är under granskning för publicering hos Journal of Health Organization and Management (2 st) och Journal of Innovation Management (1 st). Praktiskt har det resulterat i ett dialogverktyg som ska hjälpa enheter inom ett sjukhus att kartlägga, förstå och utveckla sitt innovationssystem. Utöver det har det resulterat i praktisk nytta för Skaraborgs sjukhus i hur de organiserat sin nya FOUUI-enhet samt för Innovationsplattformen i deras regionala strategiarbete.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes via fyra fallstudier av framgångsrikt innovationsarbete vid ett sjukhus. Som analysverktyg användes Innovationssystemets funktioner (Bergek et al., 2008). Jämförelser gjordes kring hur de olika funktionerna mobiliserades och spelade roll i de olika fallen. Tre artiklar skrevs baserat på denna analys. Analysen låg även till grund för skapandet av ett dialogverktyg för att praktiker ska kunna kartlägga, förstå och utveckla innovationssystemet för en enhet. Pandemin har påverkat och försvårat interaktionen med verksamheten, men det har ändå fungerat.