Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

InGe-Integrerad elektrisk Generator och motor

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB - Avd 9005
Bidrag från Vinnova 4 500 000 kronor
Projektets löptid oktober 2019 - december 2022
Status Avslutat
Utlysning Nationella flygtekniska forsknings programmet 7
Ansökningsomgång Nationella flygtekniska forskningsprogrammet 7 - 2019

Syfte och mål

Ett framtida flygmotorkoncept med integrerad elgeneratorbeskrivs i: T. Grönstedt et al, "Multidisciplinary Assessment of a Year 2035 Turbofan Propulsion System", 33rd Congress of The International Council of The Aeronautical Sciences (ICAS), 49 Sept 2022, Stockholm Ett integrerat elgeneratorkoncept för tillämpning i framtida flygmotorkoncept samt beskrivs i: A. Reinap et al,"Analysis and development of integrated lowpressure shaft generator", 33rd Congress of The International Council of The Aeronautical Sciences (ICAS), 49 Sept 2022, Stockholm

Resultat och förväntade effekter

Projektresultat har publicerats på konferenser, t ex ICAS 2022 i Stockholm. Indata till de numeriska och experimentella studierna inom ramen för detta projekt har baserats på flygmotorkoncept för civila framtida flygmotor utvecklad av GKN. En viktig utkomst av projektet har varit utökad förståelse för potentialen i att integrera elmaskiner i framtida flygmotorer och vilka vinster detta kan ge i form av minskad bränsleförbrukning men även utmaningar och begränsningar i elektronik och elmaskiner i flygmotormiljö.

Upplägg och genomförande

Arbetet har fortskridit enligt projektplanen. Både digitala och fysiska möten mellan projektets deltagare har tillämpats. Under pandemin och de restriktioner som följde var digitala möten ett lämpligt sätt att mötas. GKN har under projektet levererat data för studier av elmaskiners integration i framtida flygmotorer. Denna data har varit en viktig utgångspunkt för de studier som har genomförts hos projektpartner. Detaljerade resultat från studier och experiment avseende elmaskiner och dess begränsningar har återförts till motorsystemmodeller för utvärdering.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 februari 2023

Diarienummer 2019-02751

Statistik för sidan