Induktiv laddning av tungt batterielektriskt fordon
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 124 275 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Slutrapport | 2023-03191svenska.pdf (pdf, 241 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftar till att utveckla en plattform för att utvärdera induktiv laddning som teknologi. Detta ses som ett steg och en viktig komponent i utvecklingen av infrastrukturen för laddning och tillhörande gränssnitt. Olika kunder har olika förutsättningar och krav och vi vill utforska ett bredare spektrum av laddalternativ. Vi ser även stora möjligheter att optimera räckvidd och batteristorlek på fordonen med hjälp av strategiskt placerade laddplattor.
Långsiktiga effekter som förväntas
Teknologin induktiv laddning har utvärderats gentemot befintliga laddalternativ såsom pantograf och CCS-laddning via kabel. Jämförelserna har utförts mot EMC krav, effektivitetsmätningar och tekniska egenskaper, väderbeständighet, kylkoncept etc. Vi har fått utökad kunskap om hur denna teknologi står sig mot de övriga koncepten idag och vilka möjligheter som finns för att implementera och vidareutveckla en sådan installation. Utfallet visar att samtliga egenskaper uppfylls förutom kylkapaciteten som inte är optimerad för vår prototypbuss vid längre laddcykler.
Upplägg och genomförande
Fas 1 Utveckling och implementering av mjukvara. Planera och implementera säkerhetsfunktioner, lokalisera testområde på Scania och skapa testplaner. Fas 2 Installation av hårdvara Fas 3 Upprätta kommunikation mellan Scania och InductEVs system Fas 4 Systemtester och demo på Scania testbana. Samtliga faser utfördes enligt plan förutom fas 3 eftersom prototypfordonet var utdaterat och behövde uppdateras. Vi behövde även lösa mjukvaruproblem som uppstod vid uppstart av fordonet. Vi hade marginal för detta i huvudplanen och höll den planerade sluttiden.