Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Identifiera färdmedel för delresor - vid analys av rörelse med hjälp av mobildata

Diarienummer
Koordinator Commuter Computing AB
Bidrag från Vinnova 1 282 000 kronor
Projektets löptid december 2023 - mars 2025
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet nådde inte målet att skapa en självlärande AI-modell för färdmedelsidentifiering. Modellhypotesen visade sig identifiera statistiska artefakter snarare än verkliga hastighetsprofiler. Dock utvecklades en alternativ metod med reseplanerare som stöd vid annotering, som används kommersiellt och utvärderas av Stockholms stad för Miljözon 3. Projektet ledde till ett fortsättningsprojekt initierat av Trafikverket och identifierade värdefulla insikter kring resekedjebaserad analys.

Långsiktiga effekter som förväntas

Insikter och nya samarbeten skapade i projektet förväntas långsiktigt bidra till förbättrad trafikplanering genom mer kostnadseffektiva och tillförlitliga metoder för färdmedelsidentifiering. Den utvecklade metoden med stöd från reseplanerare kan ersätta eller komplettera traditionella resvaneundersökningar som har sjunkande svarsfrekvenser. Insikterna kring resekedjebaserad analys möjliggör bättre förståelse för resemönster vilket är avgörande för att nå målen om hållbar mobilitet.

Upplägg och genomförande

Projektet följde i stort sett tidsplanen, men vid validering uppstod oväntade utmaningar när modellen visade sig skapa statistiska artefakter snarare än identifiera verkliga hastighetsprofiler. Detta ledde till en tremånaders förlängning för att utforska alternativa metoder med reseplanerare som träningsdata för en KNN-modell. Samarbetet mellan projektparterna fungerade väl trots utmaningarna, vilket gav värdefulla lärdomar och banade väg för fortsatt utveckling i nya projekt.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 maj 2025

Diarienummer 2023-04178