iDecide
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Avdelningen för reglerteknik |
Bidrag från Vinnova | 5 760 050 kronor |
Projektets löptid | januari 2021 - juni 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - juni 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Viktiga delar av de ursprungliga målen med projektet har uppfyllts, men p.g.a. utmaningar relaterade till bemanningen har vissa anpassningar behövts göras. I stort har projektet levererat intressanta tekniska resultat som är relaterade till de ursprungliga målen som både har akademiskt och praktiskt värde. Utöver dessa resultat har projektet fyllt ett syfte i att utveckla kontakten mellan Avdelningen för Reglerteknik vid LiU och Scania.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet väntas ge långsiktiga effekter inom rörelseplanering under osäkerhet av värde både inom industrin och akademiskt. Aspekter som beräkningseffektivitet vid planering under osäkerhet, robust hantering av störningar och robust reglering i kombination med inlärning är av stort generellt intresse.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes inledningsvis enl. plan fram till att en nyckelperson inom projektet valde att avsluta sin akademiska tjänst och istället påbörja en tjänst i industrin. Denna oplanerade händelse gjorde att vi inte kunde följa tidsplanen eftersom nya personer behövde sättas in i projektet. En positiv effekt är att ännu fler perspektiv har beaktats. Samarbeten inom projektet har fungerat bra och värdet av att ha fördjupat dessa ses som en viktig, icke-teknisk, produkt av projektet.