ICAS 2022
Diarienummer | |
Koordinator | Föreningen Svenskt Flyg Intresseab - Föreningen Svenskt Flyg Intresse AB |
Bidrag från Vinnova | 200 000 kronor |
Projektets löptid | februari 2022 - september 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med ICAS 2022 var att samla världens flygtekniska elit från akademi, institut, företag och myndigheter för att presentera och diskutera nya forskningsresultat avseende flygets miljöfrågor, grundläggande flygteknik som aerodynamik, strukturteknik och flygdynamik, samt nya områden som multidisciplinär optimering, cyber security, systems of systems, artificiell intelligens etc. Med 600 tekniska föredrag, en utställning med deltagande av Saab, GKN, Boeing, Airbus, Clean Aviation, DLR med flera samt ett brett socialt program uppnåddes målen väl.
Långsiktiga effekter som förväntas
Kongressen samlade ca 1000 deltagare vilket är nytt rekord för ICAS, och har fått genomgående mycket god utvärdering av deltagarna avseende både tekniskt program, kongressens arrangemang samt det sociala programmet. Detta ger ett gott intryck av svenska samlad aktivitet och kompetens inom flygtekniken. Ett övergripande tekniskt resultat är att det finns en samlad bild av att tillgången till grön energi är nödvändig för att lösa flygets hållbarhetsfrågor. De två lösningar som fullständigt dominerar är grön vätgas alternativt SAF (sustainable aviation fuels).
Upplägg och genomförande
Kongressen samplanerades mellan lokala arrangörer bestående av Innovair och FTF (Flyg- och rymdtekniska föreningen) samt ICAS olika organ. Både ICAS programkommitté och svenska arrangörer bjöd in speciella keynoteföredrag samt hela sessioner i avsikt att höja teknisk kvalitet. ICAS programkommitté evaluerade samtliga ca 850 inkomna abstrakts och utvalde de bästa för presentation. Ett stort antal nationella och internationella företag/organisationer bjöds in för att ställa ut produkter eller stötta kongressen ekonomiskt. Fokus lades också på att få med många studenter.