Högkvalitativa digitala utställningar med AR
Diarienummer | |
Koordinator | blankt Group AB |
Bidrag från Vinnova | 991 500 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var inte endast att ställa om kultursektorn efter krisen för återhämtning utan även att stärka den. Målet var att demokratisera utställningar. Lösningen gör skillnad då den är unik; simplifierar digitala utställningar samt tillgodoser befintliga behov.
Långsiktiga effekter som förväntas
Plattformen är resultatet. Effekt syns i att kostnaden för att arrangera en utställning minskat och chansen för de som vill ställa ut att livnära sig på sin konst, ökat. Besök och handel kan tillfalla fler än ett fåtal. För att plattformen ska bli användarvänlig har den både testats med potentiella köpare, konstnärer och gallerier. Således är det kvalitativa målet att uppnå en hög användarvänlighet där upplevelsen av den digitala utställningsplattformen kan jämföras med en fysisk utställning, uppfyllt. De kvantitativa målen som uppnåtts, har fångas med KPI:er från programvarorna.
Upplägg och genomförande
Tidsplanen var för optimistisk. Det blev många fler timmars arbete och dessutom var det inte möjligt att bolla lika mycket som vi tänkte med de andra aktörerna då man måste visa de heltäckande koncept innan man tar deras feedback, vilket vi har lärt oss nu. Det ska tilläggas att vi testat plattformen på över 100 konstnärer, privatpersoner och gallerier. Vi fick även bilder och fick fota hos gallerierna för att få träningsdata till vår AI. Vidare märkte vi att konsultkostnaden höll på att bli för dyr så därför anställde vi personer till projektet för att på så sätt hålla oss inom budget.