Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

HCT-II

Diarienummer
Koordinator Volvo Technology AB - Volvo GTT
Bidrag från Vinnova 24 830 300 kronor
Projektets löptid december 2019 - augusti 2024
Status Pågående
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI

Syfte och mål

Projektet håller Sverige som en av de främsta i forskning med HCT-kombinationer fortsatt forskning behövs för att hålla denna position. Projektet tar fram fakta som parterna kan använda i olika intenationella forskningsprojekt. Projektet främjar samverkan mellan industri och universitet, högskolor och institut. Projektets hypotes är att HCT-transporter ökar energieffektivseringen av transportet med 15-30% och produktiviteten per fordon/förare med upp till 50%.

Förväntade effekter och resultat

Säkerställa underlag för regelverk och infrastrukturpåverkan för snabbt införande av längre och tyngre HCT-fordon. HCTs effekter på energi-, emission-, transport- & förareffektivitet, trängsel och trafiksäkerhet . Underlag för samhällsnyttoberäkningar och gränsöverskridande trafik i Norden med HCT fordorn. Verifiera tekniska lösningarna och visa på ökad energi/ transporteffektivitet genom test i verklig trafik. Undersöka anläggningstransporters potential att gå från BK2/BK1 till BK4. Visa HCTs påverkar på VECTO-verktyget för att nå CO2målen i Europa.

Planerat upplägg och genomförande

För att nå målen kommer HCT-fordon testas i verklig drift,försökskombinationerna DUO-trailer, DUO-kärra, ST-drag, ST-kran och ETT. Nya kombinationer startas för simuleringar, tester och fätprov inför införandet av 34,5 meters långa HCT. HCT-fordonens energianvändningsfördelning analyseras. Projektresultatet kommer att spridas i form av presentationer, publikationer och underlag till trafikverket och transportstyrelsen. Projektet ska även simulera energianvändningen för HCT kombinationer enligt VECTO.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 april 2024

Diarienummer 2019-03103

Statistik för sidan