Hälsoknuffen - transparens bidrar till att förändra matsystemet
Diarienummer | |
Koordinator | Awaresome AB |
Bidrag från Vinnova | 704 239 kronor |
Projektets löptid | maj 2024 - februari 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Framtidsprototyper inom hållbar mobilitet |
Ansökningsomgång | Gestalta framtidens hållbara lösningar inom mobilitets- eller matsystemet |
Viktiga resultat som projektet gav
Vårt mål är att få igång en långsiktig beteendeförändring hos konsumenterna med goda intentioner till transformation av deras hälsosamma ätande. Det handlar om en dialog med handeln om att bidra till att konsumenten kan få goda råd om hälsosamma och även hållbara matval baserade på ökad transparens och konsumentens personaliserade inköpsdata. Målet kommer att ta tid att uppnå men vi bedömer att vi med detta projekt fått till en tankeväckare och en bra dialog med projektets målgrupper.
Långsiktiga effekter som förväntas
Prototypen m m på vår webbplats - länk nedan, är en bra tankeväckare för att starta ytterligare dialoger med konsumenter, handel och organisationer. För Awaresome har projektet öppnat upp för möjligheterna till ett matexperiment där vi samlar in ett stort antal konsumenters inköpsdata för att visa handeln och ett urval av konsumenterna hur hälsosamt och hållbart de handlar. Detta bedömer vi på sikt kan bidra till att fler hälsosamma och hållbara livsmedel kan lanseras och bli framgångsrika.
Upplägg och genomförande
Projektet var indelat i fyra arbetspaket (AP). AP 1 har haft fokus på budget, tidsplan och kommunikation. I AP 2 utvecklades det spekulativa designkonceptet för prototypen. I AP 3 gjordes ett användargränssnitt. I AP 4 byggdes och testades prototypen på målgrupperna, vilket gav goda input för anpassningar. Kommunikation har skett främst via PR och digitala kanaler. Under projektet tillkom en experimentfilm för att skapa ytterligare intresse vid vernissage och efter projektets slut.