Hållbara bränslecellskatalysatorer utan ädelmetaller för tunga fordonsapplikationer
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 484 997 kronor |
Projektets löptid | december 2021 - maj 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Syfte och mål
Bränsleceller kräver billigare och hållbara katalysatorer, fria från platina eller andra ädelmetaller, för att de ska vara livskraftiga för grönare Heavy-Duty-applikationer. Projektet kommer att kombinera Volvo kunskap om fordonsapplikationer och Celcibus kunskap om ädelmetallfria katalysatorer för att undersöka potentialen hos Celcibus teknologi i termer av aktivitet, stabilitet och prestandaförlust mot väldefinierade och mätbara relevanta mål i lab-skala. för fordonsindustrin Heavy-Duty-applikationer och bygga upp generisk kunskap inom detta område.
Förväntade effekter och resultat
Resultaten, slutsatsern och testmetodern kommer att identifiera de viktigaste kunskapsluckor och ambitionen är att ta itu med de identifierade luckorna och utmaningarna i ett längre projekt som kommer att tillämpas när detta projekt är slutfört. Resultaten kommer att spridas genom lämpliga publikationer och offentliga presentationer. Det förväntas också att parterna kommer att söka fortsatt extern finansiering för framtida forskningsprojekt för att täppa till de identifierade kunskapsluckor och därigenom sprida projektplanen till berörda finansiärer.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet består av 4 arbetspaket (AP). AP 1 kommer att behandla de tekniska målen, erforderliga testprotokoll, testplan och karakteriseringsmetoder. I AP 2 kommer MEA med varierande katalysatorladdning att framställas och utvärderas. I AP 3 kommer en ekonomisk genomförbarhet av ädelmetallfria jämfört med Pt-baserade bränsleceller att utföras. I AP 4 kommer en färdplan för forskningsutveckling att utvecklas för hur man kan minska de identifierade kunskapsluckorna för en genomförbar implementering av ädelmetallfria bränsleceller i tunga fordonsapplikationer.