Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Hållbar distribution i e-handeln: Hur kan klimatsmarta leveransalternativ underlättas?

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - IEI
Bidrag från Vinnova 3 373 659 kronor
Projektets löptid november 2019 - juni 2023
Status Avslutat
Utlysning Innovationer för ett hållbart samhälle
Ansökningsomgång Innovationer för en klimatneutral framtid

Syfte och mål

Syftet har varit att ta fram kunskap om hur e-handlare kan utforma och presentera klimatsmarta leveransalternativ till konsumenter för att minimera klimatpåverkan från e-handelsdistributionen, och på så sätt bidra till ett fossilfritt samhälle. Målet har varit att ta fram underlag för att kunna utforma klimatsmarta leveransalternativ för e-handelsdistribution. Genom litteraturstudier, intervjuer, fallstudier och kvantitativa studier av konsumenters köpbeteenden, har projektet landat i ett antal slutsatser, som sammanfattas i en populärvetenskaplig slutrapport.

Resultat och förväntade effekter

Genom att ta fram en process för e-handlare för utformandet av klimatsmarta leveransalternativ bidrar projektet till en ökad förståelse för komplexiteten hos e-handlare som vill erbjuda sådana leveransalternativ. Vidare har projektet identifierat olika aktörer som är essentiella för samverkan, och även här visat på komplexiteten. Resultaten visar också hur konsumenter kan guidas till klimatsmarta val i e-handlares checkouter. Projektet har därmed bidragit med underlag hur e-handlare kan utforma och presentera klimatsmarta leveransalternativ.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomförts i fyra arbetspaket (AP). Inledningsvis gjordes litteraturstudier samt en hemsideanalys av leveransalternativen hos Sveriges största e-handlare (AP2). Analys av konsumenters faktiska köp och hur dessa påverkades av leveransalternativens klimatpåverkan utfördes (AP3). Fallstudier, intervjuer och workshops har genomförts under hela projektet, för att bland annat identifiera vilka samverkansformer som krävs för att få till stånd verkligt klimatsmarta leveransalternativ till konsumenter (AP4). Stor vikt har lagts vid resultatspridning (AP1).

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 30 augusti 2023

Diarienummer 2019-03197

Statistik för sidan