Hållbar distribution i e-handeln: Hur kan klimatsmarta leveransalternativ underlättas?
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - IEI |
Bidrag från Vinnova | 3 373 659 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart samhälle |
Ansökningsomgång | Innovationer för en klimatneutral framtid |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet har varit att ta fram kunskap om hur e-handlare kan utforma och presentera klimatsmarta leveransalternativ till konsumenter för att minimera klimatpåverkan från e-handelsdistributionen, och på så sätt bidra till ett fossilfritt samhälle. Målet har varit att ta fram underlag för att kunna utforma klimatsmarta leveransalternativ för e-handelsdistribution. Genom litteraturstudier, intervjuer, fallstudier och kvantitativa studier av konsumenters köpbeteenden, har projektet landat i ett antal slutsatser, som sammanfattas i en populärvetenskaplig slutrapport.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom att ta fram en process för e-handlare för utformandet av klimatsmarta leveransalternativ bidrar projektet till en ökad förståelse för komplexiteten hos e-handlare som vill erbjuda sådana leveransalternativ. Vidare har projektet identifierat olika aktörer som är essentiella för samverkan, och även här visat på komplexiteten. Resultaten visar också hur konsumenter kan guidas till klimatsmarta val i e-handlares checkouter. Projektet har därmed bidragit med underlag hur e-handlare kan utforma och presentera klimatsmarta leveransalternativ.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i fyra arbetspaket (AP). Inledningsvis gjordes litteraturstudier samt en hemsideanalys av leveransalternativen hos Sveriges största e-handlare (AP2). Analys av konsumenters faktiska köp och hur dessa påverkades av leveransalternativens klimatpåverkan utfördes (AP3). Fallstudier, intervjuer och workshops har genomförts under hela projektet, för att bland annat identifiera vilka samverkansformer som krävs för att få till stånd verkligt klimatsmarta leveransalternativ till konsumenter (AP4). Stor vikt har lagts vid resultatspridning (AP1).