Gång-och parkeringsdynamik hos förare: Analys och modellutveckling för hållbara leveranser i stadsmiljöer
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f samhällsplanering & miljö |
Bidrag från Vinnova | 993 168 kronor |
Projektets löptid | februari 2024 - april 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Future Mobility |
Ansökningsomgång | Future Mobility - innovationssamarbeten mellan Sverige och USA |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet uppnådde framgångsrikt sina initiala mål och bidrog till en djupare förståelse av urbana leveransverksamheter med fokus på leveransförares beteende i verkliga sammanhang. Det möjliggjorde det första formella samarbetet mellan de två huvudpartnerna och främjade kunskapsutbyte mellan forskargrupper, offentliga myndigheter och privata företag i Sverige och USA. Detta samarbete har väckt intresse från myndigheter och logistikintressenter.
Långsiktiga effekter som förväntas
På lång sikt förväntas projektet stödja effektivare och hållbarare leveranser i städer. Genom att förbättra förståelsen för hur förarbeteende påverkar logistikprestanda kan resultaten ligga till grund för smartare planeringsverktyg och mer riktade policyåtgärder. Projektet lade också grunden för fortsatt internationellt forskningssamarbete och främjade nya kontakter med offentliga och privata intressenter, vilket kan leda till framtida tillämpade projekt.
Upplägg och genomförande
Projektet följde i stort sett den ursprungliga planen. Det baserades på ett nära samarbete mellan de två huvudpartnerna och omfattade datainsamling, metodutveckling och fallstudier i två städer. De utvalda aktiviteterna visade sig vara lämpliga för att uppnå projektets mål. Tidslinjen hölls i stort sett, även om vissa uppgifter försenades på grund av externa faktorer såsom administrativa processer mellan institutioner, datatillgänglighet och lokala implementeringsutmaningar.