Gameifierad kunskapsutveckling och attraktionskraft för stål och metaller i en hållbar värld
Diarienummer | |
Koordinator | FRAMTIDSMUSÉET I DALARNA |
Bidrag från Vinnova | 700 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - september 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
Syfte och mål
Projektets syfte var att utveckla en ny modern, inspirerande och kunskapsutvecklande utställningsmetodik där gameifiering och digitala funktioner som t.ex. VR och AR illustrerar den spännande värld som finns runt branscher kopplade till stål och metaller. Med den nya utställningsmetodiken attraheras ungdomar till utbildning och allmänheten ges en ökad förståelse för hur branscher kopplade till mineraler och metaller bidrar till de globala hållbarhetsmålen. Och även inspirerande insikter runt alla de många yrken som är involverade och bidrar till resultaten.
Resultat och förväntade effekter
Den utställningsprototyp som utvecklats har lyckats fånga många betydelsefulla intressenters intresse och därigenom skapat avsedda förutsättningar för det fortsatta etableringsarbetet. Prototypen innehåller färdig metodik för samtliga fyra kunskapsmoduler. De fyra modulerna kan anpassas för olika teman och innehåll. Den första installationen kommer att utgöra en demonstrationsutställning som redan nu används som idéegivare i samarbete med bl.a Tekniska museet för hur man kan arbeta för att skapa ökad attraktionskraft för branscher kopplade till mineraler och metaller.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i en omgivning där tilltänkta samverkansparter och idégivare inte involverats av olika skäl. Detta gav som resultat ett annorlunda arbetsätt än det avsedda och bidrog till utmaningar som föranledde två förlängningar av projekttiden. Det gjorde också att projektet bytte ut en samverkanspart. Men trots utmaningarna har projektet kunnat genomföras på ett sätt som i många avseenden överträffar målen och skapar bättre förutsättningar för långsiktigt hållbara resultat i enlighet med programmets mål och syften.