Front- och sneda kollisioner: Utvärdering av skaderisk och skyddssystem för uppgraderade THOR dockan
Diarienummer | |
Koordinator | Autoliv Development Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 1 631 200 kronor |
Projektets löptid | september 2013 - september 2015 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordons- & Trafiksäkerhet 2013-05-28 |
Slutrapport | 2013-02643sv.pdf (pdf, 804 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med det här projektet var att förstå den uppgraderade THOR-dockans thoraxrespons i frontal- och sned belastning vid användande av dagens skyddssystem. Projektet syftade också till att utvärdera de skadekriterier som tagits fram av THORAX-projekt. Projektet anser sig generellt ha uppfyllt målen väl. Data och kunskap kring användbarhet, repeterbarhet och svagheter med den fysiska THOR dockan har levererats. God inblick i den virtuella modellen och dess begränsningar har erhållits i och med samarbetet med Humanetics.
Långsiktiga effekter som förväntas
Med den validerade FE-THOR kan utvecklingsprojekt redan nu utvärdera effekter med ett bättre verktyg än HIII. Att använda de mest avancerade verktygen kommer att hjälpa svenskt näringsliv att upprätthålla den ledande positionen i världen, samt möjliggöra bidrag till att minska skadade och dödade åkande i bil.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes efter upplägg men på grund av att fokus på att utveckla och validera FE-THOR tillkommit har dockans respons i relation till människoliknande respons, THUMS, inte kunnat genomföras i önskad utsträckning.