Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förstudie: Seriösa spel för datainsamling inom transportsektorn

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE
Bidrag från Vinnova 750 000 kronor
Projektets löptid juli 2023 - juli 2024
Status Avslutat
Utlysning Innovationer för hållbar mobilitet
Ansökningsomgång Innovationer för hållbar mobilitet - För en klimatneutral framtid - våren 2023

Viktiga resultat som projektet gav

Denna förstudie undersöker potentialen hos games som ett innovativt verktyg för datainsamling inom transportplanering, när traditionella metoder som enkäter och simuleringar inte räcker till. Målet är att visa på potentialen genom att utveckla en spelprototyp som simulerar samspelet mellan delning av elsparkcyklar och kollektivtrafik, med hänsyn till aktiviteter och stressnivåer under hela dagen. På grund av GDPR och hinder för datadelning är dessa data för närvarande inte tillgängliga. Detta resultat lägger grunden för framtida utveckling av spel för datainsamling.

Långsiktiga effekter som förväntas

Huvudresultatet är en open access spelprototyp som simulerar samspelet mellan elsparkcyklar och kollektivtrafik. Think-aloud-metoden under testspel och efterföljande intervjuer belyste spelens potential för datainsamling och områden som kan förbättras. Deltagarna tyckte att spelet var engagerande men inte heltäckande och skulle kanske inte spela det utanför forskningen. Preliminära intervjuer tyder på att spel kanske gör scenarier mer realistiska än stated preference

Upplägg och genomförande

Huvudidén är att få insikter i resenärernas beteende när det gäller val av transportsätt (kollektivtrafik, delad e-scooter och promenader) under olika stressförhållanden och för olika aktiviteter under en dag. Användningsfallet fokuserar på Göteborgs stad. Stads- och transportinfrastrukturdata importerades från Google och OpenStreetMap. Data om kollektivtrafik och delning av e-scootrar erhölls från deras respektive webbplatser/appar. Spelet designades med hjälp av Unity-motorn. Vi genomförde två testspel med 12 deltagare.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 16 augusti 2024

Diarienummer 2023-01256