Förstudie immersive gaming - talangattraktion mot USA
Diarienummer | |
Koordinator | Science City Skellefteå AB |
Bidrag från Vinnova | 215 599 kronor |
Projektets löptid | maj 2022 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet ämnar till att skapa ökad samverkan mellan dataspelsbransch, industri och XR-utvecklare inom Sverige och gentemot aktörer i USA, för att åstadkomma ökat internationellt utbyte och talangattraktion. Det drivs som en förstudie där huvudsyftet är att bygga initiala relationer, utföra omvärldsanalys och skapa underlag för att möjliggöra större genomförandeprojekt. Projektet har redan renderat resultat i form av ett tilltänkt Hackathon i samverkan mellan svenska studenter och globala branschledande aktörer inom XR/AI.
Långsiktiga effekter som förväntas
Under vistelsen genomfördes ett 30-tal möten med potentiella partners, leverantörer av teknik och mjukvara samt branschaktörer av betydelse för Sverige arbete med att positionera sig inom XR och attrahera talang, kapital och affärer. De personliga relationer som byggts upp under vistelsen kommer göra det lättare att båda planera och genomföra deltagande under AWE USA 2023 och säkerställa att då medverkande svenska bolag och aktörer kan boka och genomföra de möten och affärer som är av störst vikt för dem. Vidare har vi fått insikter kring hur Sverige kan/bör positionera sig på AWE -23
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes på följande sätt: - Research och analys av aktörer av vikt att möta, utvärdera och/eller skapa relation med - Mötesbokningar och planering av vistelse - Resa, mässdeltagande och genomförande av möten - Kontinuerlig dokumentation - Uppföljningsmöte tillsammans med Vinnova/Business Sweden - Fortgående, kontinuerlig uppföljning av leads och kontakter