Förstärkt ADAS: Förbättring av förarupplevelse, acceptans och tillit till förarstödssystem
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Mobility & Systems |
Bidrag från Vinnova | 4 344 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2020 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - juni 2020 |
Slutrapport | 2020-02950sv.pdf (pdf, 1286 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att förbättra förarupplevelse, acceptans och tillit till ADAS genom integrering av sensorinformation, realtidsinformation i ADAS, kartdata, och fordonsbeteende vilket sedan samordnades och presenterades till föraren genom ett sammanhängande egenutvecklat HMI. Projektet har demonstrerat och testat två större prototypversioner av ett dynamiskt ADAS med faktiska användare. Testerna har skett dels i verklig trafik på allmänna vägar, men också på testbanan AstaZero.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har ökat kunskapen inom området och lett vidare till avancerade tekniska uppföljningsprojekt där fokus har vidgats till att även ta med kabinen i övervakningen av föraren. Projektet har diskuterats i standardiserings-sammanhang men resultaten har inte lett till några konkreta ändringar i regelverk än. Slutprototypen i projektet har demonstrerats och visat sig fungera väl. Det visar att den approach med integrering av olika källor i ett sammanhängande system fungerar och att arbetet är värt att ta vidare för att närma sig produktlansering ytterligare.
Upplägg och genomförande
Projektet har haft en test-driven approach där funktions- och designutveckling har skett i nära dialog. Det iterative utvecklingsarbetet har haft ett avnändarcentrerat fokus och renderat två större avancerade prototyper vilka integrerat ny ADAS funktionalitet, kartdata, sensordata tillsammans med ett användargränssnitt. Dessa har sedan testats och utvärderats i verklig trafik, samt på testbana. Prototyperna har utvärderats utifrån exempelvis arbetsbelastning, tillit, och acceptans. Ansatsen har även verifierat tekniken och dess funktionalitet.