Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förstärkt ADAS: Förbättring av förarupplevelse, acceptans och tillit till förarstödssystem

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Mobility & Systems
Bidrag från Vinnova 4 344 000 kronor
Projektets löptid oktober 2020 - december 2022
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - juni 2020
Slutrapport 2020-02950sv.pdf (pdf, 1286 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet syftade till att förbättra förarupplevelse, acceptans och tillit till ADAS genom integrering av sensorinformation, realtidsinformation i ADAS, kartdata, och fordonsbeteende vilket sedan samordnades och presenterades till föraren genom ett sammanhängande egenutvecklat HMI. Projektet har demonstrerat och testat två större prototypversioner av ett dynamiskt ADAS med faktiska användare. Testerna har skett dels i verklig trafik på allmänna vägar, men också på testbanan AstaZero.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har ökat kunskapen inom området och lett vidare till avancerade tekniska uppföljningsprojekt där fokus har vidgats till att även ta med kabinen i övervakningen av föraren. Projektet har diskuterats i standardiserings-sammanhang men resultaten har inte lett till några konkreta ändringar i regelverk än. Slutprototypen i projektet har demonstrerats och visat sig fungera väl. Det visar att den approach med integrering av olika källor i ett sammanhängande system fungerar och att arbetet är värt att ta vidare för att närma sig produktlansering ytterligare.

Upplägg och genomförande

Projektet har haft en test-driven approach där funktions- och designutveckling har skett i nära dialog. Det iterative utvecklingsarbetet har haft ett avnändarcentrerat fokus och renderat två större avancerade prototyper vilka integrerat ny ADAS funktionalitet, kartdata, sensordata tillsammans med ett användargränssnitt. Dessa har sedan testats och utvärderats i verklig trafik, samt på testbana. Prototyperna har utvärderats utifrån exempelvis arbetsbelastning, tillit, och acceptans. Ansatsen har även verifierat tekniken och dess funktionalitet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 29 juni 2023

Diarienummer 2020-02950