Förstärkning inom marknadsföring och försäljning Opatus
Diarienummer | |
Koordinator | Opatus AB |
Bidrag från Vinnova | 191 543 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - oktober 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Medtech4Health: kompetensförstärkning i småföretag |
Ansökningsomgång | Medtech4Health: Kompetensförstärkning i småföretag 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet har varit att öka företagets egen kompetens inom marknadsföring och försäljning för att effektivt kunna fortsätta kommersialiseringsfasen och expansion. Målet var att utarbeta en kommunikationsplan och marknadsplan för att underlätta försäljning, men även tydliggöra företagets strategimål för investerare och framtida partners. Opatus är ett litet bolag och det har varit viktigt att identifiera kundgrupp och marknad för att bibehålla fokus.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har medfört en ny strategi/kommunikationsplan där vi fokuserat på tre marknader för en specifik kundgrupp med segmentering och targeting. De förväntade effekterna är att vi får en intern tydlighet som hjälper oss att fokusera. Tydligt kunderbjudande kommer att ge nya kunder/partners och ökad försäljning. Ett partnersamarbete ger oss möjlighet att nå den amerikanske marknaden betydligt tidigare än förväntat.
Upplägg och genomförande
Opatus har tagit fram affärs och marknadsplan, kommunikationsplan, försäljningsstrategi/plan och genomfört en marknadsbearbetning tillsammans med Per Setterberg, Perceptive Consulting som coach och aktiv medarbetare. Vi har genomfört en utvärdering och kommit till konsensus vid varje projektdel.