Förståelse för reimbursement i USA för NEOLA®
Diarienummer | |
Koordinator | GPX Medical AB |
Bidrag från Vinnova | 200 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - februari 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Medtech4Health: kompetensförstärkning i småföretag |
Ansökningsomgång | Medtech4Health: Kompetensförstärkning i småföretag 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
En kostnadsersättningsstrategi för bolagets produkt NEOLA® har utvecklats för den amerikanska marknaden. Genom projektet har GPX Medical fått en betydligt starkare grund för att kunna nå en internationell framgång i USA genom att lägga grunden för kommersialiseringen på den amerikanska marknaden. Dessutom har bolagets konkurrenskraft stärkts då rätt kunskap om betalningssystemet gör att bolaget kan rikta insatserna på de aktiviteter, som identifierats i projektet, som behöver göras för att snabbare ta sig in på den amerikanska marknaden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom en kartläggning av täckningspolicys för försäkringsaktörer, relevanta koder och kodsystem, betalningsmetoder, ersättnings- och marknadsåtkomstvägar samt djupgående intervjuer med nyckelroller i ersättningssystemet erhölls en gedigen kunskapsgrund. Därefter gjordes en analys där slutsatserna gav GPX Medical en mycket god bild av förutsättningarna för kostnadsersättning för NEOLA® och har med detta underlag lagt en strategi för reimbursement på den amerikanska marknaden. Nästa steg blir att genomföra ett prisanalysprojekt för att sätta ett rimligt pris på NEOLA®.
Upplägg och genomförande
De amerikanska experterna har kunnat använda sin kärnkompetens inom ersättningsområdet samt sitt nätverk för att kunna samla in relevant information. Bolaget har bidragit med teknisk och medicinsk insyn i produkten för att kunna identifiera vilka nyckelord och uppgifter som krävs förståelse för. Gemensamma analyser har gjort att en slutgiltig strategi framåt kunnat tas fram för den amerikanska marknaden.