Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Försämring-Medvetet Intelligent Mobilitetssystem 2

Diarienummer
Koordinator Göteborgs universitet - Göteborgs universitet IT-fakulteten
Bidrag från Vinnova 3 000 000 kronor
Projektets löptid maj 2025 - april 2027
Status Pågående
Utlysning Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet
Ansökningsomgång Människocentrerad mobilitet steg 2

Syfte och mål

I-AIMS2-projektet kommer i ett demonstrationsfordon att undersöka hur säkerhet, välbefinnande och bränsleekonomi kan förbättras genom att övervaka föraren och låta en stor språkmodell (LLM), med röståterkoppling, reglera förarens kognitiva-affektiva tillstånd. Projektet kommer att utvärdera SmartEyes "Sheila-Guard" LLM integrerat i deras förarövervakningssystem baserat på: a) in-the-wild förardata, b) simuleringstestning, c) inbyggda LLM-gränssnitt (inklusive ett litet robothuvud).

Förväntade effekter och resultat

1) Sheila-Guard (LLM) för att uppnå TRL 6 eller 7; 2) Dokumentation av de scenarier där kabinbaserad LLM-återkoppling kan lindra kognitiva störningar; 3) Dokumentation av scenarierna där en kabinbaserad "förkroppsligad" gränssnitt (robothuvud) kan lindra kognitiva funktionsnedsättningar: kvantitativa (effekter på stress) och kvalitativ utvärdering av gränssnittsdesign; 4) Dokumentation av testade operativa gränser för det utplacerade systemet med avseende på säker och snabb användning av LLM.

Planerat upplägg och genomförande

Två iterationer av projektet ska genomföras för att testa Sheila-Guard i verkliga miljöer och operativa gränser i kontrollerade (simulerade) miljöer. Gränssnittsdesign (inklusive robothuvuden) testas både i verkligheten och i förhållande till säkra operativa gränser. Insikter från I-AIMS (steg 1) ligger till grund för den initiala uppsättningen. Bränsleeffektivitet utvärderas även i relation till LLM-feedbackens påverkan på förarens prestation.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 22 maj 2025

Diarienummer 2025-00412