Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förmedling av fjärrundervisning för omställning av skolan

Diarienummer
Koordinator Reachrs Education AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid april 2021 - december 2021
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Startups steg 1 våren 2021

Viktiga resultat som projektet gav

Vi har ökat valfriheten och likvärdigheten för elever genom att koppla samman behöriga lärare och skolor. Vårt utbud av färdiga fjärrkurser ger skolorna möjlighet att anmäla enstaka elever och är i linje med Skolverkets riktlinjer för att utföra reguljär fjärrundervisning. Reachrs förmedlar legitimerade fjärrlärare genom en webbaserad profilsida där läraren anger sin behörighet och legitimering. Ungefär 20% av Reachrs 250 lärare har genomfört vårt kvalitetsverktyg Skill Radar.

Långsiktiga effekter som förväntas

Utfallet av projektet är enligt vår bedömning gott. Lärare lägger upp kurser de är intresserade av att fjärrundervisa i. Skolledare kan sedan välja kurser utifrån ett samlat utbud med olika lärare. För att validera, verifiera och utveckla affärsmodellen har vi genomfört enkäter, webbinarier och dialog med huvudmän och rektorer. Affärsmodellen bygger på en delningsekonomi där alla intressenter har tydliga incitament för en ökad produktivitet. Huvudmän och lärare är positiva till vår tjänst.

Upplägg och genomförande

Huvudmännen ställer sig positiva till Reachrs tjänst medan rektorer förhåller sig försiktigare. Rektorernas inställning är själva nyckeln för att ta nästa utvecklingssteg gällande fjärrundervisning på entreprenad. Huvudmännens kompetenskrav uppfylls när våra fjärrlärare registrera sin legitimation och även gör vårt kvalitetsinstrument för fjärrundervisning. Dessutom lägger lärare upp kurser de är intresserade av att fjärrundervisa och skolledare kan sedan välja kurser utifrån ett samlat utbud.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 23 november 2023

Diarienummer 2021-00381