Förenklad och hållbar cykelbanedesign utanför stadskärnor
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 781 400 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - december 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | InfraSweden2030: Lösningar för snabbare omställning till hållbar transportinfrastruktur |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet visar ett behov på utökad cykelinfrastruktur och att alternativa, resurseffektiva, cykelbanekonstruktioner har potential att påskynda utbyggnaden av cykelinfrastruktur. Genom kartläggning av behov och policyanalys, tillsammans med demonstration i form av testbädd cykelbana identifierades hinder som markåtkomst, processer, höga krav och finansiering – men också lösningar och framgångsfaktorer. Projektresultaten presenteras i en rapport (RISE Rapport 2025:14, ISBN: 978-91-89971-94-3)
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet bidrar med ny och förfinad kunskap för att ta itu med utmaningarna mot en förenklad och hållbar cykelbanedesign utanför tätort. Det ger kommuner och myndigheter bättre förutsättningar att planera och bygga cykelbaneinfrastruktur utanför tätort, vilket kan innebära att fler cykelbanor blir av på sikt. Ökat cykling bidrar till bättre folkhälsa och minskad miljö- och klimatpåverkan från transporter samt bättre tillgänglighet.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts uppdelat i fyra arbetspaket: Behovskartläggning, Policy och regelverksinnovation, Kartläggning och demonstration av alternativa konstruktionsvarianter samt Projektledning. Initialt utfördes en behovskartläggning som grund för "AP-Policy och Regelver" och "AP-Alternativa konstruktionsvarianter - kartläggning och demonstration". Löpande informationsutbyte mellan de olika aktiviteterna. Projektparterna kompletterades av en referensgrupp som aktivt deltog i aktiviteter.