Foodnest - prototypframtagning av en social mediaplattform för matlagning
Diarienummer | |
Koordinator | Foodnest AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - november 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet för projektet var att få bättre förståelse för användarens drivkrafter och behov samt att undersöka optimal affärsmodell för företaget. Därför blev målen för projektet att 1) lansera en betaversion av tjänsten som skulle utgöra en bas för vidare användartester samt 2) ta fram en premiumversion för att bevisa betalningsvilja i affärsmodellen.
Långsiktiga effekter som förväntas
I april lanserade vi en stängd betaversion av appen där användartester och djupintervjuer har påvisat engagemang bland användare, speciellt matinfluencers. Vi har sett tydliga tecken på en vilja att interagera i communities, vilket har färgat vår produktutvecklingsplan. Resultaten av pilotprototypen har också ersatt våra tankar om en premiumversion som betalningsmodell. Istället har nya modeller identifierats och kommer att testas under 2022.
Upplägg och genomförande
Våra nyckeltal har huvudsakligen fokuserat på att bevisa bibehållandet ( retention) av användare i appen. Vi har optimerat utefter tal som antal recept i en samling, antal sparade recept per användare, antal gånger en användare öppnar appen per vecka etc. För att förstå drivkraften i nyckeltalen genomförde vi också djupintervjuer med så kallade "superanvändare". Vi identifierade våra superanvändare som matinfluencers, då de är aktiva mer recept i dagsläget med saknar ett verktyg för att dels organisera sina kreationer, dels kanal att ordentligt kommunicera med sina följare.