Food-truck som portabel utbildningsmiljö och testbädd kring växtbaserade råvaror och blå proteiner
Diarienummer | |
Koordinator | Munkedals kommun - Måltidsavdelningen |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2022 - oktober 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att erbjuda alternativa utbildningsmiljöer utanför klassrummet och matsalen för att testa nya modeller kring lärande om hållbara måltider. Eleverna har fått ökade förutsättningar till lärande om lokalproducerade livsmedel som finns i deras närhet. Möjligheten till smakprov i en annorlunda miljö har skapat nyfikenhet och gett nya perspektiv. Målet var att skapa attityd- och beteendeförändringar. Detta är ett långsiktigt arbete men vi har kommit en bit på väg då flertalet elever visade intresserade och vilja att prova. Många var positiva även efter att de smakat.
Långsiktiga effekter som förväntas
Satsningarna har inneburit upplevelsebaserade inslag i undervisningen och bidragit till att olika professioner jobbat tillsammans samtidigt som eleverna varit delaktiga. Vi förväntade oss att den annorlunda miljön och samarbetet mellan olika aktörer skulle ha en positiv inverkan på elevernas inställning till hållbar mat. Så blev det. Måltidsmiljön, stämningen och hur rätterna presenteras och serveras betyder oerhört mycket för hur maten upplevs. Elevers delaktighet är också en viktig framgångsfaktor.
Upplägg och genomförande
Att människor lär i samspel med andra människor och med miljön runt omkring är ett känt faktum, och det har vi tydligt sett i detta projekt. Foodtrucken tillförde värden men kanske inte så mycket som vi först tänkte. Den är inte nödvändig för att jobba med portabel lärmiljö. Matmarknaden med drygt 1000 elever blev lite för stor att rodda upplevde vi, men nu i efterhand är vi tacksamma att så många elever fick vara med. Eleverna återkommer fortfarande till marknadsdagen i samtalen. Även friluftsdagarna var lyckade och gav mersmak. Vi kommer att skruva på lösningarna och vidareutveckla dem.