Flamtåliga glasfiberlaminat för elbils batterier
Diarienummer | |
Koordinator | Grafren AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2022 - september 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer |
Ansökningsomgång | LIGHTer Småföretag - hösten 2022 |
Viktiga resultat som projektet gav
I detta projekt har vi undersökt möjligheten till en ökning av flamskyddet och tillverkningen av de flamsäkra kompositstrukturerna, särskilt laminat för EV-batteri casings/housing. Effekten av grafen är bevisad på glasfibern, via optimerad beläggning, och förbättring av flamskyddet med faktor 10 och är additivt, dvs ökar med antalet av lager ökning. Å andra sidan dras slutsatsen att skapandet av Ens casings med avancerade flambeständiga egenskaper också kräver respektive konstruktion av epoxi resin, som används för laminat tillverkningen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Grafenbeläggning gör det möjligt att effektivt skapa det flambeständiga glasfibertyget, efter lätt och tunn beläggning. Den optimerade prover av glasfiber belades med endast 4 gr/m² av grafen, vilket förbättrade tygets brandmotstånd med 10 gånger (70 vs 7 sek.). Det visas också att en ökning av antalet tyglager kommer att öka genombränningen respektive. och additivt (4 lager - ca 256 sek.). Dessa imponerande resultat överförs dock inte direkt till kompositen/laminatet, på grund av epoxi skadliga roll.
Upplägg och genomförande
Grafenbelagda glasfibrer integrerades i en epoxi, som bildar kompositmaterialen, laminaten. Först identifierade vi de nödvändiga glasfibrerna och epoxi resin, som standard används inom bilindustrin. Sedan har vi hittat den optimala tjockleken på beläggningen för glasväv, som ger längst brandskyddstid vid lägsta viktökning. För det andra har vi optimerat laminatdesignen. Slutligen tillverkades laminaten och deras flamskydd mättes enligt ISO 5660-1 Cone Calorimeter Test.