Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Faktorer i trafiksäkerhet som leder till säkerhetsberäkningar: svaga faktorer skapar starka säkerhetsvärden

Diarienummer
Koordinator Högskolan i Skövde
Bidrag från Vinnova 497 748 kronor
Projektets löptid november 2022 - juni 2023
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - juni 2022
Slutrapport 2022-01652engelska.pdf(pdf, 1423 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets uppfyllda syften och mål är att utveckla en ny nödvändig model för utvecklingen av informationsfusion inom trafiksäkerhet för att också ta fram en tillämpning av interaktionen mellan ADAS och bilförare för att öka trafiksäkerhet. Det handlar om att förstå de olika typerna av förare, deras körbeteenden och deras specifika behov och preferenser. När användarsegment har identifierats används detta sedan för att definierar användarscenarier som beskriver hur det nya HMI-konceptet kommer att användas i olika körsituationer.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet tar fram en ny grund för att använda nya datakällor från inbyggda kameror och fysiologiska sensorer för att sluta sig till förartillståndet. Förartillståndsdata bekräftas med fordonsdynamik och omgivande trafikdata för att profilera beteendet hos egofordonet, såväl som andra fordon och fotgängare i närheten. Kombinationen av dessa datakällor är ett annat centralt fokus i detta projekt, som gör det möjligt för nästa generations förarstödssystem att förstå körmiljön för att på bästa sätt hjälpa föraren med informerat beslutsfattande och förbättrad körupplevelse.

Upplägg och genomförande

- Bestäm relevanta trafikkontexter. - Metoder för lämplig dataanalys. - Identifiera viktiga förtroendeinteraktiva indikatorer. - Identifiera aktuella behov och potentiella bidrag till HMI-faktorerna i olika trafiksammanhang. - Den mänskliga kognitionens roll för att förstå olika trafiksammanhang i relation till säkerhet. - Hur kan förtroende mätas konsekvent och i relation till olika trafiksammanhang? - Föreslå en metod och process för att skapa ett tillförlitligt säkerhetspoäng enligt vetenskapliga nationella och internationella kriterier.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 29 september 2023

Diarienummer 2022-01652