Expansion av tntor till användning vid Sveriges största universitet
Diarienummer | |
Koordinator | CRASH COURSE SVERIGE AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - oktober 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Syfte och mål
Syftet med projektet var att expandera Tntor (numera Kollin) till 4 nya tekniska högskolor och att det så småningom skall bli en referens för tentaplugg på vardera. Vi har lyckats få mellan 100 och 400 nya studenter på varje ny skola, samt 1,000 nya studenter från KTH. Det finns förbättringar i innehåll och produkten att göra innan vi sätter mer pengar på marknadsföring. Nu skall vi iterera över produkten ännu en gång, och sedan släppa "growth hacking" funktionaliteter för en stark, organisk spridning. Replikationen av konceptet är möjlig, och vi har konkreta verktyg för att växa vidare.
Resultat och förväntade effekter
Resultat i siffror: - 5 skolor - 100 kurser - 6500 registrerade användare - Mellan 150 och 400 nya användare för varje ny skola - 2500 sålda kurser för en omsättning på 210,000 SEK - 10 lokala "distributörer" / samarbetsorganisationer från andra skolor (studentföreningar) - 8 potentiella ambassadörer (studenter) - Produktens betyg: 4.5 / 5 (från 360 omröstningar) - Automatisk kategorisering av kurser möjlig - Fas 1 av tillväxten är bevisad: replikation på tekniska högskolor.
Upplägg och genomförande
1. Efter en utredning insåg vi att första steget av expansionen skulle vara att skapa en riktig branding - mer frånkopplad till just "tentor", och mer orienterad mot lärande (Kollin står för Kollektiv Intelligens). Att rebranda när vi hade 3500 användare och ändå skulle göra om tekniska arkitekturen var rimligt. 2. Vi har anlitit en ML-ingenjör för att automatisera vår kursproduktion, en nyckel för framgång. Denna har byggt ett verktyg (ATEA), vars 1:a fas är nu avklarad, och som behöver optimeras. 3. Vi har skapat många nya kurser och satt upp ett distributionsnätverk på andra skolor.