Ett digitalt system för ökad källsortering och engagemang i offentlig miljö
Diarienummer | |
Koordinator | MoRe Research Örnsköldsvik AB |
Bidrag från Vinnova | 1 994 517 kronor |
Projektets löptid | december 2020 - februari 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Civic tech |
Ansökningsomgång | Civic tech: Digitala tjänster för stärkt förtroende mellan medborgare och offentlig sektor |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att i verklig miljö testa och utvärdera pant på on-the-go kaffemuggar av papp i kombination med tydlig information om hur muggarna ska pantas och källsorteras samt ett rimligt avstånd till källsorteringsstation. Utvärdering m.a.p. pantningsnivåer, källsorteringsnivåer, renheten på insamlat material samt acceptansen bland konsumenter och försäljningsställen. Covid-19 bidrog till minskad aktivitet i staden och därmed antalet sålda muggar. Plockanalyser utfördes och analyserades. Få konsumenter svarade på intervjuer, fler svarade på enkäten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Totalt uppnåddes en pantnivå på omkring 10 %. Av de kaffemuggar som hamnade i de åtta källsorteringsstationerna var det omkring 90 % som källsorterades i rätt fraktion. Tillsammans med en låga pantnivå tyder på att närheten till att kunna göra sig av med muggen varit viktigare än att ta sig till källsorteringsstationen. Enkäter och intervjuer visade att pant på on-the-go förpackningar inte är avgörande för ökad källsortering i offentlig miljö. De var positiva till projektets syfte med källsortering i offentlig miljö, de uppskattade inte upplägget med appen som testades i projektet.
Upplägg och genomförande
Mellan 1 juni till och med 31 augusti 2021, i Örnsköldsvik, fick konsumenter betala en pant på 2 kronor när man köpte en take-away kaffe hos någon av medverkande caféer. Denna pant fick konsumenten tillbaka när man pantade sin kaffemugg med hjälp av en app vid någon av de åtta källsorteringsstationerna som sattes ut i Örnsköldsviks stadskärna. Det gick även att panta muggen vid de konventionella återvinningsstationerna för förpackningar och tidningar i kommunen. Plockanalyser, intervjuer och enkäter var grunden för utvärdering av resultatet.