Energismarta beteenden
Diarienummer | |
Koordinator | Nudgd AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Energieffektivisering av samhället |
Ansökningsomgång | Innovationer för en minskad elanvändning |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att minska belastningen på elnätet och främja hållbara beteenden. Genom beteendevetenskap och nudging uppmuntrades hushåll att minska sin elförbrukning då elnätet har som mest belastning, men även den totala förbrukningen. De digitala nudgarna integrerades i Varbergs Energis app som ett nudging-lager, där användarna fick personanpassade och skräddarsydda vänliga knuffar som guidade dem till att effektivt minska effekttoppar och spara el. Resultatet blev en relativ minskning på 6,7 %.
Långsiktiga effekter som förväntas
Huvudmålet var att minska elförbrukningen hos målgruppen med 5 % under de timmar då spotpriset är som högst, jämfört med kontrollgruppen som inte exponerades för nudging i appen. Resultatet blev en relativ minskning på 6,7 %. Det sekundära målet, att sänka målgruppens totalförbrukning med 5 % jämfört med kontrollgruppen, kunde ej utvärderas, p.g.a. begränsad data. Skillnader mellan grupperna och datarestriktioner begränsar tydliga slutsatser om målen.
Upplägg och genomförande
Projektet inleddes med en beteendeanalys av målgruppen för att identifiera beteendefaktorer som påverkar energiförbrukningen hos hushåll med identifierade personan “Bara vara”. Förslag på individanpassade nudgar designades och ett urval konceptualiserades genom UX design och beteendevetenskap för att sedan testas. Smart Nudges sammankopplades med Varberg Energis konsumentapp, med möjlighet att skapa logik samt lägga grunden för mätning. Nudgarna implementerades i appen, justerades efter behov, vartefter interaktions- och konsumtionsdata användes för utvärdering.