En co-simuleringsmiljö för körsimulering av oskyddade trafikanters interaktion med självkörande fordon
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- och transportforskningsinstitut, LINKÖPING |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2019 - mars 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - 2018-12-11 |
Slutrapport | 2018-05016sv.pdf (pdf, 536 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte har varit att utveckla en mängd möjliggörande verktyg för co-simulering med flera aktörer, samt en återanvändbar miljö med många användningsområden. Målet var att skapa en användbar simuleringsmiljö av den del av Vallastaden i Linköping som för tillfället trafikeras av en självkörande buss i ett pilotprojekt. En Co-simuleringens-arkitektur togs fram och testades genom att simultant koppla samman 7 olika aktörer och genomföra en simulering med interaktion mellan bl.a. fotgängare, självkörande fordon, lastbilssimulator och ytterligare simulerad trafik.
Långsiktiga effekter som förväntas
Verktyg för både skapandet av digitala tvillingar för körsimuleringssändamål, samt en användbar co-simulerings-arkitektur har tagits fram och framgångsrikt demonstrerats. De utvecklade metoderna kommer att användas i R&D projekt hos Scania och VTI framöver. Vidare kommer den framtagna modellen av Universitetsområdet i Linköping med självkörande buss att vara ett användbart verktyg för kommande studier av interaktion mellan trafikanter av olika slag och självkörande fordon. Sådana studier kommer att vara viktiga för att kunna introducera säkra självkörande fordon.
Upplägg och genomförande
Utveckling av verktyg för att konvertera geodata till en miljö användbar för körsimulering Applicera verktygen på det relevanta området och skapa återanvändbar miljö Utveckla möjlighet att genomföra co-simulering med flera mänskligt styrda aktörer i en uppkopplad Virtual Reality- (VR) och körsimulatormiljö. Demonstrera ett scenario Definiera ett användbart scenario för att studera interaktion mellan oskyddade trafikanter och självkörande fordon. Huvudsaklig metod var mjukvaruutveckling. Den sista punkten använde sig av en intern workshop med trafikforskare.