Elektrisk bomaktuator för batteri-elektriska grävmaskiner
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 1 600 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - september 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Slutrapport | 2021-04327svenska.pdf (pdf, 656 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med detta projekt var att få kunskap och erfarenhet av EMA vid verklig tillämpning och verifiera EMA-system på funktionell prototypmaskin samt ta reda på tekniska förbättringsområden och skapa förslag för nästa steg.
Långsiktiga effekter som förväntas
Proof-of-concept för att ersätta befintlig hydraulisk bomcylinder: * Få kunskap och erfarenhet av EMA vid verklig tillämpning *Teknikpotentialen är verifierad - Energibesparingspotentialen är 20 ~ 35 % (EMA-prestanda når målet i verklig DnD-rörelse) *Hittat utmaning på arbetsräckvidd * Leverera kunskapen till expertgemenskapen
Upplägg och genomförande
Hydrauliska bomcylindrar på maskinen ersattes av kuggstångs- och kugghjulstyp EMA. Dessutom modifieras bomställdon, HV-system, kylsystem, maskinstruktur och bomfäste för att vara utrustade med ett EMA ställdonssystem. *Vi fick goda kunskaper inte bara om EMA utan också om dess tillämpning i en maskin, och vi kom också på tekniska utmaningar som bromsning, arbetsområde och motordimensionering *Energieffektivitetsförbättring, målet (20%@Real DnD ) uppnåddes i detta projekt och förväntas ha en potentiell ökning på upp till 35% om systemet är väl optimerat.