Effektivare och förbättrad e-förvaltning genom språkintelligenta ärendehanteringssystem
Diarienummer | |
Koordinator | Stockholms universitet - Institutionen för data- och systemvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 5 000 000 kronor |
Projektets löptid | december 2012 - mars 2015 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att med hjälp av modern språkteknologi effektivisera ärendehantering inom offentlig förvaltning. Genom analys av språkteknologins möjligheter och genom att bygga prototyper har projektet bidragit till : (i) besparing av handläggarresurser, (ii) ökad kvalité av ärendets innehåll, och (iii) kortare ärendehanteringstider. Vidare har projektet visat hur användning av språkteknologi ger offentlig förvaltning möjlighet att agera proaktivt med hjälp av omvärldsbevakning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets viktigaste bidrag är: - Prototyper som banar vägen mot innovativa lösningar för effektivisering av ärendehantering och annan medborgarinteraktion vid större kundcentra samt hos kommuner - Anpassning av befintliga omvärldsbevakningslösningar till kommunal ärendehantering - Nyttovärderingar av projektets lösningar för effektivisering av ärendehantering - Sex användningsfall för språkteknologins affärsmöjligheter inom ärendehantering och medborgarinteraktion
Upplägg och genomförande
Projektet bedrevs som ett samarbetsprojekt mellan Stockholms Universitet, KTH, Cybercom, Gavagai, Visuera, Sambruk, Klippans kommun, Pensionsmyndigheten, Trafikverket. Dessutom förde projektet en dialog med Söderhamn, Västerås, Kungsbacka, Nacka, och Bollnäs kommuner. En initial analys av behovsbilden resulterade i sex användningsfall för språkteknologi inom ärendehantering. Två prototypsystem för effektivare hantering av meddelanden från medborgare skapades inom projektet. En befintlig omvärldsbevakningslösning anpassades för kommunal verksamhet.