Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

E!1492, GEFWIN, Mälardalens Universitet

Diarienummer
Koordinator Mälardalens Universitet
Bidrag från Vinnova 1 989 912 kronor
Projektets löptid november 2022 - november 2025
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet demonstrerade den nya tillverkningsmetoden Rapid Tow Shearing (RTS) för vindkraftsblad, som styr kompositfibrer efter belastning. Detta ger starkare, lättare och billigare blad med längre livslängd. Tester och simuleringar visade god överensstämmelse, och livscykelanalyser visar 4 % lägre CO₂-utsläpp, 4 % mindre energibehov och 17 % lägre kostnad än traditionella metoder.

Långsiktiga effekter som förväntas

RTS-teknologin väntas få genomslag i vindkraftssektorn och skalas upp till 100 m långa blad som håller längre och är lättare att återvinna. Metoden kan även användas inom fordons-, flyg- och byggindustrin. De utvecklade design-, simulerings- och testmetoderna kommer fler att nyttja. På sikt ska vårt europeiska nätverk växa och göra oss till en ledande aktör för hållbar vindkraftsinnovation.

Upplägg och genomförande

Projektet var ett EU-samarbete med Carbo-Link (Schweiz) och iCOMAT (Storbritannien) som originaltillverkare (OEM), ESTIA (Grekland) som operatör och Mälardalens universitet (Sverige) som teknologievaluator. Det internationella samarbetet fungerade väl och kompletterande kompetenser hjälpte partnerna att nå de uppsatta målen. Projektarbetet strukturerades i steg: design, simulering, tillverkning, laboratorietestning och utvärdering. Tidsplanen följdes väl.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 14 november 2025

Diarienummer 2022-02407