E!1492, GEFWIN, Mälardalens Universitet
| Diarienummer | |
| Koordinator | Mälardalens Universitet |
| Bidrag från Vinnova | 1 989 912 kronor |
| Projektets löptid | november 2022 - november 2025 |
| Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet demonstrerade den nya tillverkningsmetoden Rapid Tow Shearing (RTS) för vindkraftsblad, som styr kompositfibrer efter belastning. Detta ger starkare, lättare och billigare blad med längre livslängd. Tester och simuleringar visade god överensstämmelse, och livscykelanalyser visar 4 % lägre CO₂-utsläpp, 4 % mindre energibehov och 17 % lägre kostnad än traditionella metoder.
Långsiktiga effekter som förväntas
RTS-teknologin väntas få genomslag i vindkraftssektorn och skalas upp till 100 m långa blad som håller längre och är lättare att återvinna. Metoden kan även användas inom fordons-, flyg- och byggindustrin. De utvecklade design-, simulerings- och testmetoderna kommer fler att nyttja. På sikt ska vårt europeiska nätverk växa och göra oss till en ledande aktör för hållbar vindkraftsinnovation.
Upplägg och genomförande
Projektet var ett EU-samarbete med Carbo-Link (Schweiz) och iCOMAT (Storbritannien) som originaltillverkare (OEM), ESTIA (Grekland) som operatör och Mälardalens universitet (Sverige) som teknologievaluator. Det internationella samarbetet fungerade väl och kompletterande kompetenser hjälpte partnerna att nå de uppsatta målen. Projektarbetet strukturerades i steg: design, simulering, tillverkning, laboratorietestning och utvärdering. Tidsplanen följdes väl.