E!113264, AIMES, Advanced internet-based multimedia Emergency Services, Omnitor AB
Diarienummer | |
Koordinator | Omnitor AB |
Bidrag från Vinnova | 2 094 914 kronor |
Projektets löptid | januari 2020 - januari 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Eurostars – för forskande små och medelstora företag |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att öka tillgängligheten till nödtjänsten så att alla invånare kan nå nödtjänsten på ett likvärdigt sätt och att ge nödtjänsten förbättrade möjligheter att effektivt och på bästa sätt hantera nödsituationer. Genom att erbjuda multimedia (text, ljud och video) i kommunikationen med nödtjänsten erbjöds en inkluderande lösning för alla invånare, inklusive de med funktionsvariation. Tack vare att invånaren kunde dela exakt position och annan viktig data fick nödtjänsten en bättre överblick och kunde hantera nödsituationen effektivt.
Långsiktiga effekter som förväntas
AIMES-projektet lyckades att skapa ett system med stöd för multimediasamtal och andra Internet-teknologier för att förbättra tillgängligheten till nödtjänst för personer med funktionsvariation och ge nödtjänsten bättre verktyg för att hantera en nödsituation. Omnitor’s viktigaste resultat var AIMES Citizen App, vilket var nödappen för medborgare i projektet. AIMES har ökat medvetenheten hos nödtjänsten om de behov personer med funktionsvariation har, samt visat att det går att bygga en effektiv lösning med nya funktioner för nödtjänsten baserad på europeisk standard.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes iterativt tillsammans med två tekniska europeiska projektpartners. Trots att COVID-19 var en utmaning då det försvårade kontakten med användarna, vilket försenade en del aktiviteter, genomfördes projektet som planerat på 24 månader med lyckat resultat. Alla leverabler blev klara inom projekttiden och alla milstolpar uppfylldes. I projektet utfördes som planerat tre workshops och tre piloter, samt en mängd små demonstrationer för att få feedback och lära av marknaden.