e-SAFER - Datamodeller för säkra interaktioner mellan (automatiserade) fordon och elsparkcyklar
| Diarienummer | |
| Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Mekanik & Maritima Vetenskap |
| Bidrag från Vinnova | 3 693 880 kronor |
| Projektets löptid | november 2022 - oktober 2025 |
| Status | Avslutat |
| Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
| Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - juni 2022 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med e-SAFER var att göra interaktionen mellan elsparkcyklister och bilförare säkrare. Inom projektet skapade vi beräkningsmodeller som kan hjälpa bilförare när de närmar sig en korsning. Modellerna demonstrerades på testbana (TRL4–5) och använder kinematik och ögonrörelsebeteende för att avgöra om en fordon närmar sig en korsning på ett säkert sätt när en elsparkcyklist planerar korsa vägen. Projektet bidrog också med vetenskapliga publikationer om modellerna och interaktionsscenarierna.
Långsiktiga effekter som förväntas
De beräkningsmodeller som utvecklades inom e-SAFER kan byggas in i system som övervakar föraren och användas för situationsanpassad hotbedömning (eng. context-dependent threat assessment) i avancerade förarstödssystem (ADAS) för att öka trafiksäkerheten för dessa system i framtiden. Projektet samlade också in naturalistiska data, vilka visade sig vara mycket användbara för att förstå osäkert beteende hos elsparkcyklister. Vi kunde dock inte använda dessa data för modellvalidering.
Upplägg och genomförande
E-SAFER undersökte interaktionen mellan (automatiserade) fordon och elsparkcyklar. Vi utnyttjade olycksdatabaser och försäkringsärenden för att utforma ett testbaneexperiment där en mänsklig förare interagerade med en robotiserad elsparkcykel. Data från detta experiment användes för att skapa beräkningsmodeller av förarbeteende, inklusive ögonrörelser. Modellerna demonstrerades på flygfältet i Vårgårda i september 2025.