Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Dsylixe - en nedsättning eller en förutsättning?

Diarienummer
Koordinator Prins Carl Philip & Prinsessan Sofias Stiftelse
Bidrag från Vinnova 987 840 kronor
Projektets löptid november 2021 - oktober 2022
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Det stora äventyret syftar till att väcka nyfikenhet för bokstäver, ord och språk och bidra till ökad läslust hos barn och unga. Med metodspelet kan barnet träna på koncentration, fokus och att följa instruktioner. Metodspelet spelas gärna med en vuxen för att uppmuntra till samtal och interaktion.Utöver detta finns ett kompletterande kunskapshöjande informationspaket om dyslexi i Biblioteken. Målgruppen är barn i lågstadieålder samt förskoleklass. 1439 personer spelat metodspelet hittills, och har nått ut till över en halv miljon personer via sociala medier.

Långsiktiga effekter som förväntas

Effekterna på kort sikt är kunskapsspridning och ökad kännedom om läsningens betydelse och i synnerhet dyslexi bland målgruppen barn och vuxna i närhet av barn. Dessutom bidrar metodspelet till ökad läslust, nyfikenhet och glädje för läsning och språk. På lång sikt kan satsningen ge fler barn ett lustfyllt förhållningssätt till bokstäver, ord och språk samt stimulera de barn som påverkas negativt av kunskapsglappet som uppstått i spåren av pandemin. Då metodspelet är framtaget tillsammans med barn är innehållet roligt och tilltalande samtidigt som det stimulerar utveckling.

Upplägg och genomförande

Utveckling och framtagande av metodspelet har gått helt i linje med den ursprungliga tidsplaneringen, förutom lanseringen som senarelades till 28 oktober 2022. Anledningen till detta var att Stiftelsen behövde tid att göra vissa ändringar och justeringar efter sista remissrundan. Justeringarna har inneburit att Stiftelsen valt att delvis ändra fokus för projektet genom att bredda syftet samt målgruppen. Detta utifrån inspel från Stiftelsens expertråd bestående av specialpedagoger, skolpersonal och dyslexiexperter.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 november 2022

Diarienummer 2021-03953