Done - automatiserade hantverkstjänster
Diarienummer | |
Koordinator | 1337 Marknadsplatser AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att testa och validera marknadsförings- & nätverks-kanaler för att kunna skala upp Done nationellt och efter detta internationellt. Målet för projektet har uppfyllts genom att varje projektaktivitet noggrant har planerats, testats och utvärderats. Dones starkaste marknadsföringskanler för att skala upp Dones verksamhet identifierades med hjälp av projektet. Under projektets gång nådde vi även målet att skala upp Done till fler städer, där vi lanserade i 4 nya städer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet resulterade i att vi genom att testa och validera marknadskanaler, identifierade Dones tre starkaste marknadsföringskanaler. Förväntat effekt är att vi med hjälp av projektets resultat kan attrahera finansiärer, skala upp i fler städer i Sverige samt expandera internationellt. Utöver önskat resultat i att kanaler för uppskalning identifierades, så ledde även projektet till att bokningar från nya kunder har vuxit starkt, och från start till slut har vi 6x antalet nya kunder per månad.
Upplägg och genomförande
Projektets upplägg bestod av genomförande av 6 aktiviteter med syfte att testa och validera dess effekt, ROI och skalbarhet. Varje aktivitet genomfördes under en planerad tidsperiod, och utvärderades sedan med hjälp av exempelvis beräkning av CAC. Detta resultat kommer ligga till grund för framtida beslut kring budgetering av marknadsföring, rekrytering och val av kanaler för uppskalning.