DISKO (Digitalt Informationssystem för Kommunikation och Optimering
Diarienummer | |
Koordinator | Easycom Nordic AB |
Bidrag från Vinnova | 1 752 360 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - april 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi har demonstrerat ett digitalt information system för kommunikation och optimering DISCO (Digital Information System for Communication and Optimization) vilket är en tjänst för den snabbt växande digitala handeln. Vi har utvecklat, implementerat och integrerat våra lösningar för företag i branschen som har gått från analogt till digitalt i returprocessen med ett gott resultat. Våra digitala tjänster synliggör returflöden och optimerar processen genom integration och automation.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet innebär att den digitala handeln nu slutligen även blivit digital för returflöden med allt vad det innebär. T.ex. så kan returflöden nu optimeras vid ett aktuellt returtillfälle, inte som tidigare ett standardupplägg som beslutats innan returorsaken blev känd. Dessutom så kan branschen lämna de förtryckta retursedlarna som skickas med leveransen idag och endast printas ut för de aktuella returerna dvs ett snitt på 30% av klädesreturer. Utöver det kan onödiga transporter kan minskas i transportledet och för konsumenten, de kan skickas direkt till slutdestination.
Upplägg och genomförande
Under genomförandet samverkade Easycom, enligt plan, med företag som Cellbes, Postnord mfl för att förstår kundbehoven och systembegränsningar idag. Utifrån detta diskuterades och utvecklades DISCO för att fungera som ett gränssnitt mellan IT-system leverantörer som tex Easycom, Postnords produktionssystem och den digitala handelns olika affärssystem. Disco är nu utvecklad och har demonstrerats med goda resultat.