Digitala och Fysiska Lekmiljöer III
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - School of CSC |
Bidrag från Vinnova | 3 777 000 kronor |
Projektets löptid | november 2016 - november 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 3 implementering |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation - Steg 3 Följdinvestering 2016 (höst) |
Viktiga resultat som projektet gav
I detta projekt har vi fokuserat på tekniska lösningar och på design av konkreta lekkoncept, som kan utgöra ett alternativt designmaterial när lekmiljöer ska planeras och byggas. Lekkonceptet stödjer beställare i att bygga lekmiljöer med högt lekvärde då designmaterialet förutsätter vissa kvalitéer som vegetation och naturmaterial. Digitala komponenter har i projektet integrerats med landskap för att skapa en integrerad lösningsstrategi baserat på kunskapen att landskapets egenskaper ger höga lekvärden likväl som man vet att digital teknik är starkt engagerande för barn.
Långsiktiga effekter som förväntas
Ett lekkoncept med ett antal lekprodukter har utvecklats som alla ger ljud och ljusåterkoppling. Lekkonceptet har designats så att det kan förstärka en befintlig miljö med relativt liten åverkan. Vegetation, terräng och naturmaterial samspelar med fysiska och digitala komponenter med syfte att värna om naturlekens höga lekvärden samtidigt som digitala mekanismer ökar motivation till utomhuslek. Beställarkompetensverktygen som utvecklats underlättar analys av befintliga lekmijöer utomhus samt planering och byggnation av nya lekmiljöer.
Upplägg och genomförande
Projektet har jobbat parallellt i ett antal arbetspaket. Studier och kontextuella intervjuer har genomförts med barn. Iterativ interaktionsdesign och prototyputveckling har genomsyrat projektet. Utvärderingar av lekmiljöerna har genomförts med barn från skolor och bostadsområden som deltagare. Beställarstöd har utvecklats för att stödja beställare i deras planering, design och byggnation av lekmiljöer där naturvärden tillvaratas och förstärks med ett lager av digitala komponenter. Projektets arbete har kommunicerats till allmänheten.