Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Digital Fleet Optimizer

Diarienummer
Koordinator China-Euro Vehicle Technology AB
Bidrag från Vinnova 2 283 732 kronor
Projektets löptid november 2021 - december 2022
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden

Syfte och mål

Syftet med projektet var att effektivisera delad mobilitet, både tids-, kostnads- och miljömässigt, genom att utveckla ett nytt system för flotthantering som optimerar matchningen mellan fordon och kundbokningar. En jämföresle med ett existerande system på marknaden visade att det nya systemet i snitt kan minska framkörningssträckan med över en kilometer per resa, vilket i sin tur sänker både omkostnader och resulterande utsläpp. Likaså kan det nya systemet minska slutkundernas väntetider med i snitt mer än två minuter per resa. Projektets måluppfyllelse var därmed mycket god.

Resultat och förväntade effekter

Det nya systemet kan i snitt minska sträckan och tiden för framkörning med en kilometer, respektive två minuter, per resa. Detta kan sänka kostnaden för varje resa med upp till 20 SEK, vilket kan ge ökad marginal för förarna, men också lägre priser för slutanvändarna. Likaså kan en genomsnittlig taxi spara över ett halv ton koldioxidutsläpp per år genom dessa förbättringar. De förkortade väntetiderna kan öka bekvämligheten, men framförallt tryggheten i resandet, då många av de resor med lång väntetid undivks enligt resultaten i bifogade diagram.

Upplägg och genomförande

CEVT utvecklade ett nytt system för flotthantering baserat på kartor och andra geografiska funktioner ifrån HERE Technologies. Det nya systemet jämfördes med en existerande lösning på marknaden, genom en pilot med över 6000 resor ifrån Taxi Göteborg. För varje matchning av bil och resa som de båda systemen hanterade, estimerades den resulterande framkörningssträckan och framkörningstiden med hjälp av navigeringsverktyg. Dessa estimat sparades och jämfördes sedan för att analysera skillnaderna i systemens påverkan på resekostnad, väntetid och miljöpåverkan.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 april 2023

Diarienummer 2021-04907

Statistik för sidan