Digital Engineering for Aircraft Aerodynamic Design
Diarienummer | |
Koordinator | Airinnova AB |
Bidrag från Vinnova | 320 000 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - augusti 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet automatiserade beräkningsflödet för konstruktion av flygplansformer med CEASIOMpy för utbildning. Framsteg gjordes i anpassning och test av mjukvaran, men utmaningar kvarstår i automatisk nätgenerering för RANS-beräkningar. Högpresterande datorresurser förbättrar processen och gav värdefulla erfarenheter av användning i utbildning. Informations-insatser betonade användning av öppen programvara och internationellt samarbete. Projektet uppnådde i stort sett sina mål, men identifierade förbättringsområden, särskilt i verktygen för nätgenerering.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet automatiserade beräkningsflödet för flygplansdesign med CEASIOMpy och förbättrade utbildningsresultaten. Trots utmaningar i automatisering av RANS nätgenerering stärktes konstruktionsprocessen med integrerade HPC-resurser och CEASIOMpy, vilket gav studenter värdefull praktisk erfarenhet. Projektet nådde de flesta mål och lade grunden för framtida förbättringar av automatiserade beräkningsflöden för flygplansdesign. Därmed förbättras utbildningsutbytet väsentligt för studenter genom praktiskt industri-relevanta färdigheter.
Upplägg och genomförande
CEASIOMpyLight utvecklades och levererades vid KTH våren ´24 för kurslabbet "Design for Low Wave Drag." Studenterna beräknade Mach-svep, modifierade konfigurationer, genomförde meshnoggrannhetsstudier och upprepade arbetsflöden på HPC-resurser. Eftersom CEASIOMpy kräver UNIX gavs installationsinstruktioner till Windows-användare. CFD-verktyget i PDC (Beskow) användes via CEASIOMpy, med en "dry-run"-option för att skapa arbetsflödesskript lokalt och köra dem på HPC.