Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

DESTINE: Utveckling av förutsägbar mjukvara för fordonssystem genom att använda Time Sensitive Networking

Diarienummer
Koordinator Mälardalens Universitet - Akademin för innovation, design och teknik, Västerås
Bidrag från Vinnova 6 709 606 kronor
Projektets löptid januari 2019 - december 2023
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI

Syfte och mål

Målet med detta projekt är att utveckla nya tekniker och verktyg för fordonstillämpningar med hjälp av TSN som ryggraden för ombord realtidskommunikation. Alla projektmål (Gs) är uppfyllda. G1: Utveckla en ny modelleringsteknik för TSN och integrera den i toppmoderna ramverk för mjukvaruutveckling. G2: Utvecklar end-to-end timinganalys för TSN. Utveckla en metodik för effektiv TSN-baserad applikationsdesign. G3: Utveckla en modulär TSN-switchdesign och prototyp. G4: Proof-of-concept implementering och validering i industriella miljöer.

Resultat och förväntade effekter

DESTINE utvecklade nya tekniker för modellering, timinganalys, simulering, konfiguration, optimering och exekvering av end-to-end-beteende för komplexa distribuerade mjukvarufunktioner som distribueras över ett TSN-stamnät. Resultaten valideras genom att implementera dem till verktygsprototyper och utveckla en effektiv designmetodik för slutanvändare samtidigt som de demonstreras på ett industriellt användningsfall. Projektresultaten sprids utanför de vetenskapliga publikationerna via industriella seminarier, utbildningar, workshops och andra projekt.

Upplägg och genomförande

Användbarheten av projektresultaten visas genom att: (i) implementera dem till verktygsprototyper och ett industriellt användningsfall, (ii) utveckla en effektiv designmetodik för slutanvändare. Projektkonsortiet etablerade en effektiv värdekedja: från MDU (akademin) som utvecklar nya vetenskapliga tekniker, till att Arcticus (verktygsleverantör) implementerar dessa tekniker som verktygsprototyper, till att Volvo (slutanvändare) tillämpar verktygen i det industriella användningsfallet, och tillbaka- spridning av feedback om användbarhet för förfining.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 5 april 2024

Diarienummer 2018-02728

Statistik för sidan