Delad reglering av ADAS-utrustade fordon med hjälp av Steer-By-Wire
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Mekanik & Maritima Vetenskap |
Bidrag från Vinnova | 6 000 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2025 - maj 2029 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2025 |
Syfte och mål
Syftet är att öka trafiksäkerheten genom att utveckla avancerad steer-by-wire-teknik (SbW) för ADAS system genom ett samarbete mellan föraren och fordonets system. Primära målet är att undersöka och utveckla styrstrategier för SbW-system som delar ansvaret mellan förare och fordon genom teoretiska och empiriska tester. En empiri-baserad nyttoanalys kommer illustrera potentiella fördelarna i en större skala. Testning göra resultatet relevant och språnget till kundnytta litet.
Förväntade effekter och resultat
Resultaten kommer att inkludera ny kunskap, publikationer, patent och praktiska implementeringar av SbW-teknologi i framtida fordon, utvärderade och granskade genom de akademiska processerna. Projektet kommer generera en teknisk doktor, som garanterar kunskapsuppbyggnaden inom området för delad reglering av fordon och inom SbW-teknologin.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att bestå av 5 delprojekt med syfte att - Bygga upp en prototypbil som är skräddarsydd efter projektets behov - Olycksanalys och scenario-generering som ett underlag för utvärdering - Utveckla algoritmer och strategier för regleringen av SbW som möjligör den delade regleringen - Utföra testning av algoritmer på provbana med försökspersoner och prototypfordon - Utföra en nyttoanalys baserat på projektets fynd vid provning