Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Delad reglering av ADAS-utrustade fordon med hjälp av Steer-By-Wire

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Mekanik & Maritima Vetenskap
Bidrag från Vinnova 6 000 000 kronor
Projektets löptid juni 2025 - maj 2029
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2025

Syfte och mål

Syftet är att öka trafiksäkerheten genom att utveckla avancerad steer-by-wire-teknik (SbW) för ADAS system genom ett samarbete mellan föraren och fordonets system. Primära målet är att undersöka och utveckla styrstrategier för SbW-system som delar ansvaret mellan förare och fordon genom teoretiska och empiriska tester. En empiri-baserad nyttoanalys kommer illustrera potentiella fördelarna i en större skala. Testning göra resultatet relevant och språnget till kundnytta litet.

Förväntade effekter och resultat

Resultaten kommer att inkludera ny kunskap, publikationer, patent och praktiska implementeringar av SbW-teknologi i framtida fordon, utvärderade och granskade genom de akademiska processerna. Projektet kommer generera en teknisk doktor, som garanterar kunskapsuppbyggnaden inom området för delad reglering av fordon och inom SbW-teknologin.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet kommer att bestå av 5 delprojekt med syfte att - Bygga upp en prototypbil som är skräddarsydd efter projektets behov - Olycksanalys och scenario-generering som ett underlag för utvärdering - Utveckla algoritmer och strategier för regleringen av SbW som möjligör den delade regleringen - Utföra testning av algoritmer på provbana med försökspersoner och prototypfordon - Utföra en nyttoanalys baserat på projektets fynd vid provning

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 juni 2025

Diarienummer 2025-00830